Då var det äntligen dags!

Då var tiden kommen att sätta potatisen i jorden. Jag siktade egentligen på att göra det förra veckan men en massa viktigare saker fick gå före, detta är trots allt ett fritidsprojekt.

Under ett par veckors tid har jag förgrott potatisen för att den skulle vara redo att sättas i jorden och i takt med att vädret blev lite bättre, läs varmare, så kunde dom bli färdiga i lugn och ro.

Såhär fina var potatisarna innan jag satte dem i jorden. Det blev 3 st över som jag tänkte låta ligga i ytterligare veckor för att se hur dom ser ut till skörden.

Skörden siktar vi på till midsommar, förhoppningsvis kan vi ta allt då och sätta en laddning till men en sak i taget. Med tanke på att detta är första gången kanske det inte blir något alls.

Förberedelserna utlagda. Tejp och sax, sopsäckar och rena spannar (eller spänner).

Först så började vi med att borra hål för dränering i alla spannarna.

 

Fem medelstora hål i botten på alla spannarna med hjälp av min äldsta son får fungera som dränering. Förhoppningsvis så får dom tillräckligt med vatten att rinna ut som det ska så att det inte stannar en massa vatten i botten.

Jag tänkte förskona mina grannar från allt rinnande vatten varje dag (eller vid behov). Så jag hade storslagna planer för att skapa en hylla eller en typ av bänk för att samla det i ett mindre kar undertill. Jag hade inte tid eller möjlighet att köpa brädor eller övrigt för att få detta att fungera så jag improviserade.

En spann i en säck! Detta var även för att skapa mörker för rötterna. Vi får se hur detta blir. Tanken är att jag ska göra ett hål för att sen manuellt skapa en möjlighet för automatiserad dränering.

Först samlade vi jorden i en extra spann som vi hade stående. När vi hade hämtat de nödvändiga verktygen så var det dags att börja hälla på jorden.

Full rulle att fylla alla spannarna. Men skoj tyckte vi båda att det var.

Resultatet:

wp-1460816849394.jpg

Fem spannar med vattnad jord, potatis och massa förhoppningar.

 

Nu kommer jag försöka lägga upp poster i takt med att detta fortskrider men jag har fått en fingervisning av en kollega att om man förgrott och allt ser bra ut (jord, väder och vatten) så ska man börja se blast om ca en vecka.

Tack för denna gången!

Leave a comment